Однією з найпоширеніших неприємностей, яка чекає зимового водія може стати акумулятор, що сів. Це зло, ще не так великий руки, і вирішити проблему можна просто, зарядивши сів елемент живлення. Для того, щоб зробити це правильно, важливо розуміти:
якого типу ваша акумуляторна батарея;
що необхідно для коректної зарядки батареї.
В переважній більшості в якості стартерних батарей на легкових автомобілях встановлюються:
свинцево-кислотні батареї, вони ж батареї виконані за технологією WET;
рідше зустрічаються акумулятори типу AGM (в основному їх встановлюють на машини з системою START-STOP) і не застосовні в якості стартерних батареї гелевий акумулятори, їх акумулятори частіше використовують в автомобілях для живлення потужних авто-аудіо систем, або в складської техніки з електродвигунами.
Отже, ми з'ясували, що з імовірністю 99,9% у вас саме свинцево-кислотний акумулятор, такий акумулятор залитий розчин сірчаної кислоти та води. Суміш двох цих компонентів іменується електролітом і в зарядженим акумуляторі має певну щільність 1,27 грама на кубічний сантиметр розчину (допускається відхилення плюс-мінус 1 грам) при цьому щільність вимірюється при температурі навколишнього середовища +25 градусів за Цельсієм.
Електроліт залитий в 6 окремих відсіків акумуляторної батареї (їх називають “банками”), в яких встановлені акумуляторні пластини з активною масою, кожна “банка” дає напругу 2 вольта, що в сумі забезпечує напругу напруга 12 вольт. Саме 12-ти вольт акумулятори використовується в легкових автомобілях, якщо напруга вашого 12-ти вольта впало до 9-ти або навіть 9,5 вольт - це перша ознака розряду. Але, крім напруги, акумулятор має ще ємність, грубо кажучи, ця характеристика означає скільки електричного струму може поміститися в саму батарею, і розряд акумулятора, як раз говорить про те, що струму в акумуляторі залишилося мало і запаси потрібно поповнити.
Крім ємності є ще не менш важливий параметр, це пусковий струм. Цією характеристикою визначається величина струму, який батарея здатна віддавати протягом 30 секунд при температурі навколишнього середовища -18С. Чим вище ступінь розряду акумулятора, тим нижче буде характеристика пускового струму. При плюсовій температурі навколишнього середовища для запуску середньостатистичного двигуна об'ємом 1,2-2 літри досить буде пускового струму - 150 ампер, але для пуску такого ж двигуна при морозі -15, -18С може знадобитися і 300А, і 400А, тому акумулятор завжди важливо тримати в зарядженим стані.
Прийнято вважати, що ємність акумулятора завжди залишається незмінною, а змінюється тільки її заряд, але при неналежному використанні акумулятора, або при глибоких розрядах її ємність може зменшуватися, а відповідно, зменшується пусковий струм. Це пов'язано з утворенням нальоту на пластинах чи з їх руйнуванням та осипання активної маси. У разі осипання активної маси, батарея не підлягає відновленню, а наліт на пластинах називається сульфатація і для його оборотності використовують спеціальні зарядні пристрої з режимом десульфатаціі.
Припустимо, ваша акумуляторна батарея до цього ще не дійшла і вона просто розрядилася, в такому випадку, досить буде простого зарядного пристрою.
Зарядний пристрій для акумулятора підбирається за такою формулою:
струм заряду не повинен перевищувати 10% від заявленої ємності;
якщо ви заряджаєте акумулятор ємністю 60 А/ч, значить максимальний струм заряду складе не більше 6А.
Як згадувалося вище, в легкових автомобілях використовується 12 вольт акумулятори, тому зарядний пристрій повинен давати напругу в цих межах. Напруга заряду визначає саме зарядний пристрій в залежності від ступеня розряду акумулятора зазвичай на початкових стадіях процесу зарядки - це 13,6-14,8 В. Також при зарядці акумулятора звертайте уваги на полярність підключення зарядного пристрою:
плюс до плюса;
мінус до мінус.
Але, більшість сучасних зарядних пристроїв, навіть самі бюджетні, мають захист від підключення з неправильне полярністю, тому якщо ви переплутаєте клеми, нічого страшного не станеться.
З іншого боку не варто зловживати постійної зарядкою АКБ. Часті зарядки струмом великої величини (більше 10% від ємності) можуть привести до ряду негативних моментів, які позначаються на працездатності батареї.
В першу чергу, це веде до вищезгаданий сульфатации пластин. Сульфатація - утворення кристалів сірчанокислого свинцю на поверхні пластин і на поверхні активної маси. Такі кристали важко розчиняються і для того, щоб вони знову розчинилися в електроліті знадобиться спеціальний зарядний пристрій.
До сульфітації пластин можуть привести і інші фактори:
підвищена щільність електроліту;
низький рівень електроліту;
часті глибокі розряди;
тривале зберігання в розрядженому стані.
Тому дуже важливо стежити за стан акумулятора.
Так само не варто забувати, що процес зарядки акумуляторної батареї має деяку небезпеку. Справа в тому, що під час зарядки акумулятор виділяє газ, через який наростає тиск всередині корпусу батареї, тому в тих батареях, які не обладнані спеціальним клапаном для скидання тиску, потрібно викрутити спеціальні заглушки на всіх шести “банках”. Саме приміщення, в якому заряджається акумулятор, має бути добре провітрюваним, так як виділяється в процесі зарядки газ, вибухонебезпечний і може запалиться навіть від невеликої іскри. Іскра може з'явитися навіть в процесі відключення клем зарядного пристрою від акумулятора, якщо перед цим не відключити зарядний пристрій.
Тепер, знаючи всі тонкощі та нюанси зарядки АКБ, ви зможете не тільки правильно її зарядити, але і не допустити розряду, який призведе до незворотних наслідків.