0800-30-15-85
Безкоштовно зі стаціонарних телефонів та будь-яких операторів України
  • 0800-30-15-85
    Безкоштовно зі стаціонарних телефонів та будь-яких операторів України
  • (067) 470-74-60
    по тарифу оператора
  • (066) 354-31-21
    по тарифу оператора
  • Мої авто
    У гаражі немає жодного авто
      Додати авто
      щоб зберегти авто для використання в наступний раз
      0
    • Кошик
    Мої покупки

    Як вибрати автомобільний аудіо підсилювач

    05.09.2018

    Бытует мнение, что усилитель громкости нужен только тем, кто любит громко слушать музыку. Отчасти это мнение можно назвать верным, но на самом же деле такое устройство как усилитель, в первую очередь, необходимо для улучшения качества звука аудиосистемы.

    Підсилювач стає особливо актуальним, у випадках коли автовласник вирішує замінити штатні динаміки на акустику більш високого рівня. Але, через слабкий та низькоякісний підсилювача магнітоли, розкрити потенціал нових динаміків просто неможливо.

    Також підсилювач необхідний у випадках, коли аудіосистему потрібно доповнити сабвуфером. При цьому, підсилювачі для динаміків та підсилювачі для сабвуферів відрізняються один від одного, хоча в певних випадках підсилювач для динаміків можна використовувати для підключення саба.

    Поради при виборі підсилювача

    Перше з чим варто визначиться, вибираючи підсилювач, це кількість каналів. Дана характеристика позначає кількість динаміків, які можна підключити до підсилювача.

    Теоретично, дотримуючись певних правил, до підсилювача можна підключити необмежену кількість динаміків, але це природно позначиться на якості звуку. Тому, якщо ви не професіонал в сфері автозвуку, слідуйте простому правилу “один канал-один динамік або один комплект компонентних динаміків”.

    У свою чергу, підсилювачі можуть бути 6-ти, 5-ти, 4-х, 3-х, 2-х та 1-но канальними. 6-ти канальні підсилювачі використовують в основному для аудіосистем з поканальним, або полупоканальним підключенням, а так само для систем 4 динаміка + сабвуфер. Поканальне підключення має на увазі використання кожного каналу підсилювача для підключення окремих динаміків з різними частотними діапазонами. Наприклад, 2 канали для мидбасов, 2 канали для среднечастотників та 2 канали для пискавок. Підключення, таким чином, динаміки розміщуються виключно перед водієм, за рахунок чого створюється неперевершена якість звучання, але задній ряд сидінь залишається “без музики”. До того ж, через те, що всі канали підсилювача задіюються для динаміків, ми позбавляємося можливості підключення сабвуфера.

    В такому випадку виходів з ситуації може бути два:

    • перший - покупка додаткового аудіопроцесора, який дозволить підключити до поканального системі ще один підсилювач для сабвуфера;

    • другий - напівканальне підключення.

    Такий варіант більш дешевий, але тут доведеться пожертвувати якістю звуку по відношенню до поканального системі. “Напівканалка” передбачає підключення ВЧ динаміків та мідвуфера на одну пару каналів підсилювача (для цього використовується пасивний кросовер), СЧ динаміки підключаються на другу пару каналів, а сабвуфер “мостовим” з'єднанням підключається на третю пару. В такому випадку, трохи пожертвувавши деталізацією звуку, ми отримаємо систему, яка озвучить перший ряд сидінь + сабвуфер, другий ряд, як і раніше залишиться без музики.

    Якщо ж завдання полягає озвучити весь автомобіль, тоді на 2 канали підключаються динаміки переднього ряду сидінь, ще на 2 канали задній ряд і на залишившихся 2 канали можна підключити сабвуфер. 5-ти канальний підсилювач для поканального підключення вже не підійде, його можна використовувати для “напівканалки” + сабвуфер либо для подключения 4-х динамиков + сабвуфер. В свою очередь, 4-х канальные модели усилителей подойдут для “напівканального” підключення без сабвуфера, для підключення 4-х динаміків без сабвуфера або для підключення 2-х динаміків та сабвуфера. З-х канальні усилка передбачають підключення 2-х динаміків та сабвуфера, 2-х канальні моделі підійдуть для пари динаміків, або сабвуфера.

    Одноканальні підсилювачі (монопідсилювач) призначені виключно для сабвуферів. Тому, купуючи підсилювач, відразу ж визначитеся з конфігурацією аудіосистеми, а потім вибирайте підсилювач з відповідною кількістю каналів.

    До речі, замість шестиканального підсилювача можна використовувати просто кілька підсилювачів з меншою кількістю каналів. Наприклад, 4-х та 2 х канальний підсилювач в сумі дадуть тих же шість каналів, або можна використовувати три 2-х канальних підсилювача.

    Використання окремих підсилювачів може мати як позитивні, так і негативні сторони:

    • до позитивних сторін можна віднести те, що у кожної пари динаміків буде свій підсилювач з окремим блоком живлення;

    • до негативних те, що синхронізація звучання трьох окремих підсилювачів може виявитися складним завданням.

    Купувати підсилювачі окремо має сенс, якщо в аудіосистеми передбачається установка сабвуфера.

    Сабвуфер - високопотужний низькочастотний динамік, який найкраще живити від окремого підсилювача, але в бюджетних системах сабвуфер часто підключають до загального підсилювача, що, звичайно ж, позначається на якості звуку всієї системи.

    Визначившись з кількістю каналів потрібно переконається, що ваша магнітола має можливість підключення, обраного вами підсилювача.

    Як підключити підсилювач до магнітоли?

    Підсилювач підключається до магнітоли роз'ємом RCA (тюльпан). На кожен канал підключення йде один роз'єм, тобто:

    • для підключення 6-ти або 5-ти канального підсилювача знадобиться магнітола з 6-ю роз'ємами RCA;

    • для 4-х та 3-х канального потрібно - 4 RCA виходу;

    • для 2-х та 1-но канального одна пара RCA.

    Роз'єми RCA іноді називають “лінійками” або “лінійними виходами”, ому коли вас в магазині запитають, скільки лінійок у вашій магнітолі, потрібно розуміти, що мова йде про виходи підключення підсилювача.

    А що робити, якщо в ГУ немає лінійних виходів, але сильно хочеться підключити підсилювач?

    В такому випадку, потрібно шукати підсилювач з “високорівневими входами”. Підсилювачі обладнані такими входами, дозволяють підключити підсилювач до магнітоли за допомогою проводів, якими до магнітоли підключаються динаміки. Тобто, замість динаміків ми підключаємо підсилювач, а потім від підсилювача підключаємо динаміки.

    Ще один вихід - використання перетворювачів високорівневого сигналу на лінійний, але при використанні як першого, так і другого варіанту, якість звуку буде набагато гірше, ніж при підключенні через RCA. До того ж, не забувайте, що у будь-який автомагнітоли всього 4 виходи на динаміки, а значить при високорівневої підключенні доведеться обмежиться 4-х канальним підсилювачем.

    Самі бюджетні магнітоли, як правило, мають одну пару лінійних виходів, яка призначена для підключення двоканального підсилювача. У такій ситуації, систему будують таким чином:

    RCA використовують для підключення 1-но або 2-х канального підсилювача сабвуфера, 4-х канальний підсилювач підключають через високорівневі роз'єми.
    Також в деяких підсилювачах передбачені так звані наскрізні лінійні виходи. Такі виходи дозволяють послідовно з'єднувати кілька підсилювачів. Наприклад, в магнітолі є всього одна пара RCA, до неї ми підключаємо двоканальний усилок з наскрізними “лінійками” і вішаємо на його пару динаміків, до наскрізного роз'єму підключається ще один підсилювач, який можна використовувати як для підключення ще однієї пари динаміків, так і для саба.

    Крім поліпшення якості звуку та збільшення гучності аудіосистеми, за допомогою підсилювача можна налаштувати частотний діапазон підключених до нього динаміків.

    Наприклад, до формату двоканального підсилювача можна підключити як пару динаміків, так і сабвуфер.

    Якщо ми підключаємо динаміки, то підсилювач повинен передавати на них весь частотний діапазон від низьких до високих, а для сабвуфера потрібен тільки низькочастотний діапазон. Щоб виробляти такі настройки, підсилювач оснащується вбудованим активним кросовером, за допомогою якого можна налаштувати частотний діапазон для кожної пари каналів. При цьому, кількість параметрів кросовером параметрів у бюджетних підсилювачів буде мінімальним, а у просунутих моделей кросовер дозволяє виробляти більш тонке налаштування звуку, що особливо актуально при поканально або полупоканальном підключенні.

    Також частотні “частотні зрізи” можна налаштувати з магнітоли, але тільки в тому випадку, коли аудіосистема будується на основі процесорного головного пристрою.

    До речі, органи настройки активного кроссовера можуть розташовуватися як на верхній кришці, так і на різних торцях підсилювача. Після установки може виявитися так, що доступ до кросоверу закритий сидінням, або іншими елементами внутрішньої обшивки автомобіля, через що зміна налаштувань системи без демонтажу підсилювача стає неможливим. Тому, вибираючи підсилювач, заздалегідь продумайте місце установки, і підберіть підсилювач з кросовером в зручному для вас місці.

    Клас підсилювача та якість звуку

    В автомобільній сфері, в основному, використовуються підсилювачі класів А, АВ та D, підсилювачі A класу забезпечують найкращу якість звучання, але при цьому, вони малопотужні і мають низький ККД, такі підсилювачі не набули широкого поширення і вважаються аудіофільских.

    У підсилювачів АВ класу ККД значно вище, але гірше якість сигналу (пристрої АВ класу займають левову частку ринку автопідсилювачів), і нарешті, новомодний D клас побудований на імпульсних блоках живлення, завдяки чому, досягається високий ККД без втрати якості звуку по відношенню до АВ класу .

    Варто відзначити, що пристрої D класу мають настільки компактними розмірами, що деякі моделі можуть поміститися на долоні. Такі підсилювачі відмінно підходять для установки в обмеженому просторі, або для установки на мотоцикли.

    У свою чергу, пристрої А та АВ класу більш габаритні, і місце для їх установки знайти набагато складніше, особливо, якщо це підсилювач з кількома блоками живлення.

    Зазвичай в підсилювачі встановлюється один блок живлення, але зустрічаються моделі з декількома блоками, що тягне за собою збільшення габаритних розмірів. Якщо взяти 4-х канальний підсилювач з двома блоками живлення, то в ньому на кожну пару динаміків буде свій окремий блок. По суті такий пристрій це не що інше, як пара 2-х канальних підсилювачів в одному корпусі. Подібна компоновка підсилювача дозволяє досягати більш високої якості звуку та деталізації. Також два блоки живлення встановлюють в 3-х та 5-ти канальних підсилювачах, це потрібно для того, щоб забезпечити сабвуфер потрібної потужністю без шкоди для динаміків.

    Ще один важливий момент - підбір потужності. Як правило, підсилювач для сабвуфера та динаміків підбирають так, щоб він був в два рази потужніший. У технічній документації, до будь-якого підсилювача, завжди вказується вироблена їм вість при різному опорі:

    • чим нижче опір, тим вище потужність;

    • чим вище опір, тим нижча потужність.

    Переважна більшість автомобільної акустики в стані стані спокою має опір 4-ма (номінальний опір), при відтворенні музики опір динаміка постійно змінюється (наприклад, від 2-му до 8-му, це називається реактивним опором). У моменти збільшення опору, потужність підсилювача падає, через що втрачається якість звуку, тому у автомобільного підсилювача повинен бути запас потужності.

    Підсумок

    На завершення можна додати лише одне, тема вивчення акустичних підсилювачів, як і тема автозвуку, в цілому не мають кордонів і єдиних правил. У цій справі, багато пізнається на особистому досвіді і шляхом вивчення різних наук та наукових дисциплін. Тому, якщо ви замислюєтеся про самостійне побудові автомобільної системи SQ або SPL, даного матеріалу буде недостатньо, а якщо ви любитель, то викладена в статті інформація, однозначно допоможе вам зробити правильний вибір.

    Завершена