0800-30-15-85
Безкоштовно зі стаціонарних телефонів та будь-яких операторів України
  • 0800-30-15-85
    Безкоштовно зі стаціонарних телефонів та будь-яких операторів України
  • (067) 470-74-60
    по тарифу оператора
  • (066) 354-31-21
    по тарифу оператора
  • Мої авто
    У гаражі немає жодного авто
      Додати авто
      щоб зберегти авто для використання в наступний раз
      0
    • Кошик
    Мої покупки

    Які бувають хомути і чим вони відрізняються?

    12.03.2019
    Ми не будемо обговорювати що таке хомут або стягуючий затискач і навіщо він потрібен. Якщо ви читаєте цю статтю, вам, ймовірно, важливіше які різновиди хомутів використовуються в автомобілі і в чому їх переваги один щодо одного. Нижче ми опишемо основні типи автомобільних хомутів. Класифікують хомути по:
     - виду стягування: дротові, стрічкові, роз'ємні, нероз'ємні;
     - типу натяжного механізму: шплінтові, гвинтові, черв'ячні;
     - призначенням: герметизуючі, кріпильні, спеціальні;
     - методу використання: із змінним розміром (силові, гвинтові, черв'ячні, шарнірні), з незмінним розміром (вушні, пружинні, защіпки - потрібно вибирати під точний розмір шланга);
     - використання: одноразові і багаторазові.
     
    СТЯЖКИ ДЛЯ КАБЕЛІВ. Вони ж нейлонові хомути. Можуть відрізнятися по:
     - діаметру;
     - ширині;
     - матеріалу: сталь, нейлон (NL - Поліамід 6.6), тканину, гума;
     - виду кріплення: отвір для шурупа, кліпса, двосторонній скотч;
     - використання: одноразові і багаторазові;
     - кольором.
     Спеціальні:
     - маркувальні, з табличкою для маркування: існують з поздовжними і поперечними табличками різних розмірів, на яких можна писати маркером;
     - зі вставкою з нержавіючої сталі в голівці (значно підсилює міцність кріплення, поверхня стяжки рівна, а металева вставка врізається в будь-яке місце стяжки);
     - з монтажним отвором - використовують для прикріплення стяжки до несучої поверхні, наприклад саморізом;
     - з горизонтальною (плоскої) голівкою - голівка не виступає над поверхностью
     - багаторазові, використовуються для тимчасового закріплення. При натисканні на кнопку замка стрічка хомута звільняється від зачеплення
     - сталеві стяжки з нержавіючої сталі - використовуються в агресивних середовищах, при підвищеній вібрації і значному перепаді температур від -80 ° С до + 550 ° С (хомут фіксується кульковим клиновим замком, який виключає прослизання стрічки хомута); - аксесуари для стяжок - бірки кабельні, майданчики і платформи з клейким дном.
     Переваги - дешеві, швидко встановлюються, еластичні. Недоліки - недостатня морозостійкість і термостійкість, необхідно встановлювати при позитивних температурах, еластичність на відкритому повітрі і сонці з часом знижується (для боротьби з цим деякі виробники додають до складу УФ стабілізатори). Використовуються в основному для з'єднання проводів в джгут і кріпленню їх до кузова. Найпоширенішими вважаються одноразові, виготовлені з поліетилену.
       
     ШПЛІНТОВІ або СТРІЧКОВІ. У замку використовується шплінт, на який намотується металева стрічка. Використовуються як готові хомути, так і набори з металевою стрічкою, упакованої в касету, і затискачів, завдяки чому можна виготовляти хомути потрібного діаметра самостійно. Переваги - дешевизна, як правило має добре оброблені краї, добре розподіляє натяг по всьому периметру обтиску. Недоліки - нетехнологічні. Складно встановлюються і знімаються, цілком залежать від кваліфікації спеціаліста, зазвичай замінюється при першому ж ремонті. Використовуються в старих автомобілях.
     
     ГВИНТОВІ. У замку гвинт з метричної різьбою, поміщений в отвори вушок стяжки і гайку. Стяжкою може бути стрічка або дріт. Стрічкові використовують для тонкостінних гумових шлангів діаметром до 20мм, а дротяні для товстостінних. При діаметрах менше 8мм це єдиний варіант серед розбірних хомутів. Недоліки - не забезпечує дуже сильного затягування, оскільки вушка згинаються, може попускатись під впливом вібрації.

    ЧЕРВ'ЯЧНІ. У замку гвинт з черв'ячною різьбою. На сталевій або алюмінієвій стрічці виконані просічення або виступи з відповідним кроком. Головка гвинта зазвичай шестигранна "під ключ" з прорізами під шлицову або хрестову викрутку. Затягування шестигранною головкою дає більший момент. Корпус, в який поміщений гвинт, повинен забезпечувати правильне притискне зусилля гвинта до стрічки. Якщо воно слабке, гвинт може перескакувати через різьбу, якщо дуже сильне, може прокручуватися. На це так само впливає твердість гвинта і стрічки, ширина і товщина стрічки, відповідність кута нахилу різьби і коефіцієнт тертя гвинта і стрічки, а також стрічки та шланга. Це позначається і на вібростійкості. Важлива точність складання, наприклад хомут з допустимим навантаженням 5 Ньютонів на метр (Н * м) з допуском +/- 3%, набагато краще, ніж хомут з допустимим навантаженням 6Н * м і допуском +/- 25%. Добре себе зарекомендували хомути з шиповим зачепленням "ластівчин хвіст". Ця конструкція забезпечує високу точність складання і високу жорсткість стрічки - до 10Н * м. Для захисту від корозії випускаються хомути з оцинкованої або нержавіючої сталі.
     Переваги - поступово охоплює поверхню і досить добре герметизує. Зручність затяжки, якщо голівка гвинта виконана якісно, довговічні, можуть використовуватися багаторазово. Недоліки - багато неякісних товарів. Головки гвинта часто виготовляються неякісно - короткі, що не дозволяє застосовувати торцеву головку або з поганими прорізами під викрутки, стрічка хомута може бути розміщена дуже близько до гвинта, що ускладнює роботу з ним. При перетиску неякісного хомута стрічка може пошкоджувати шланг, надриватися, перекошуватися. Застосовується в гідравлічних і пневматичних системах, в місцях, де на поверхню не можна робити великий тиск і потрібно розподілити навантаження на велику площу. Чим ширші стрічки, тим менше вони пошкоджують шланг.
     Стрічки черв'ячних хомутів бувають таких типів:
     - з наскрізними просіченнями. Роль різьблення виконують просічки в стрічці. Переваги - дешевизна. Недоліки - низька міцність, при сильному затягуванні може порватися або зім'яти, пошкодивши шланг. Через просічки продавлюється гума шланга.
     - з двосторонніми виступами, видавленими назовні. Роль різьблення виконує формована двостороння накатка на стрічці. Переваги - вища міцність, ніж у просічній. Якісні хомути при перевищенні моменту затягування зрізають виступи, захищаючи шланг. Недоліки - може пошкоджувати неякісні шланги через нерівність внутрішньої поверхні - при сильному затягуванні накатка врізається в шланг, що з часом призводить до появи тріщин.
     - з односторонніми виступами - має гладку внутрішню поверхню. Різьба відпресована таким чином, що внутрішня частина стрічки залишається гладкою. Переваги - майже не травмує гуму патрубка, має найвищу міцність серед черв'ячних хомутів.
     Вдосконалені модифікації черв'ячного хомута:
     - посилений хомут. Замок для посилення хомута з'єднується зі стрічкою контактним зварюванням або склепуванням, утворюючи єдину конструкцію. Він розрахований на великий тиск.
     - при необхідності частого демонтажу такого хомута використовують затискач з ключем або "метеликом", що дозволяє його встановлювати і знімати без спеціального інструменту. Ключ може бути виготовлений із пластику або металу. При їх використанні потрібно бути особливо уважним, щоб при затягуванні не створити дуже велике зусилля, яке забезпечується зручністю ключа.
     - хомут з пружинної вставкою. Є хорошою альтернативою пружинним хомутів. Такі хомути можуть встановлюватися на низькоякісні шланги або шланги з незвичайною геометрією і більш точно підганяються до місця герметизації. Часто застосовуються в відповідальних вузлах європейського обладнання.
     
     СИЛОВІ хомути. Мають конструкцію кільця з нержавіючої сталі, на якій встановлено болт. Відрізняються наявністю вушок, що не відгинаються при додаванні значного натяжного зусилля. Витримують значне навантаження. Забезпечують високу силу затиску. Застосовують для товстостінних і армованих шлангів в важких експлуатаційних умовах - глибокий вакуум, високий тиск, вібрації, пульсуючі силові навантаження, сильні перепади температур. Виготовляються з високоякісної сталі
     - шарнірні одноболтовові хомути. Застосовуються для шлангів з підвищеною жорсткістю або армованих. Мають відбортовку по краях стрічки.
     - двоболтові хомути. Застосовуються там, де особливо важливий перерозподіл напружень.
     - четирьохболтові хомути. Дуже міцні, можуть виготовлятися з алюмінію. Використовують при великому тиску в напірних рукавах, при монтажі швидкоз'ємних муфт.
     - Т-болт. Виготовляється з пружиною і без. Менш міцний, ніж звичайний силовий хомут, але має кращу герметизуючу здатність. Застосовуються на більш еластичних шлангах, ніж стандартні силові. Місток, що відкривається дозволяє надягати хомут, не раз'єднуючи шланги.
     - фланцеві V-band є різновидом силових хомутів Т-болт. Застосовують при з'єднанні труб інтеркулерів, діафрагменних насосів, глушників. Виготовляються з різним кутом нахилу і довжиною фланцевої обортовки.
     - ремонтні. Використовуються для усунення пошкоджень або перекосів в трубопроводах. Використовують для тимчасового ремонту, але багато моделей здатні працювати десятиліттями. Можуть витримувати значні перепади тиску.
     
     ПРУЖИННІ хомути.- хомути-кліпси з круглого дроту у вигляді парних кілець з вушками, без спеціального замка. Використовують для низьких тисків, застосовуються в системах опалення та охолодження на еластичних патрубках. Можуть бути використані багато разів. Якісні хомути цього типу можуть бути дорожче якісних черв'ячних. Переваги - здатні компенсувати теплове розширення, забезпечують швидкий монтаж. Недоліки - при досягненні надійного кріплення пережимає шланг і, якщо він неякісний, може призвести до його розтріскування.
     - хомути з плоскою пружинною стрічкою (високого навантаження) використовують в районі двигунів. Важлива якість сталі, оскільки при кожному циклі охолодження-нагріву змінюється геометрія з'єднання. Хомути зі спецсталі витримують до мільйона таких циклів, а менш якісні вже дуже скоро попускають і не забезпечують належної герметичності і фіксації. Переваги - добре зарекомендували себе в системах, схильних до теплових розширень і інших деформацій, а також вібронавантаженні. Правильно підібрані хомути забезпечують працездатність протягом всього життєвого циклу агрегату, на який встановлені. Встановлюються спеціальними кліщами. Важливо враховувати, що кліщі розраховані під певний діапазон розмірів і ширини хомутів.
     - хомути з плоскою пружинною стрічки з попередньо встановленою чекою. Допомагають встановлювати хомути без використання спеціального інструменту. Являють собою стандартний пружинний хомут, розчіплений на спеціальному обладнанні з одягненою пластикової чекою. Після установки на передбачуване місце чека висмикується і хомут закріплюється. Встановлювати чеку назад без спеціального обладнання не рекомендується.

    ДРОТЯНІ СПІРАЛЬНІ хомути. Застосовуються для монтажу спірально армованих шлангів, товстостінних шлангів і труб в умовах з сильною вібрацією. Часто використовуються на японських автомобілях. Монтуються як спеціальними інструментами, так і звичайними гайковим ключем. Переваги - вібростійкість.

    ВУШНІ хомути.
     - одинарні - на одне "вухо". Економічні. Мають просту нерозбірну конструкцію. Підходять для з'єднання шлангів, по яких проходить повітря або рідина без надлишкового тиску. Встановлюються кліщами для вушних хомутів, але можна встановити і звичайними будівельними кліщами. Можуть випускатися з вкладишем з нержавіючої сталі, який захищає шланги з нетривких матеріалів від защипування. Можуть виготовлятися з харчової нержавіючої сталі.
     - подвійні - на два "вуха". Забезпечують додаткову жорсткість кріплення і краще розподіляють тиск по колу шланга, ніж одинарні. Дозволяють фіксувати шланги з більшим тиском, ніж з одинарними хомутами.
     - безступінчаті. Відрізняються від черв'ячних і гвинтових хомутів конструкцією замка. Вони не мають виступаючих частин, якими під час руху автомобіля вони могли б зачепитися за сторонній предмет і завдати пошкодження чохла. Забезпечує більш просте і швидке з'єднання. Часто застосовують в важкодоступних місцях при низькому і середньому тиску і в пневматичних системах. Автовиробники використовують їх для закріплення чохлів в конструкціях ШРУС. Це хомут швидкого кріплення. Спеціальна конструкція дозволяє змінювати діаметр в ході установки. Дуже зручні у використанні.
     
     ДЛЯ ВИПУСКНИХ ТРУБОПРОВОДІВ. Конструкція залежить від форми стиків труб системи випуска.
     - з U-подібною різьбовою шпилькою. Ще називають хомутом-драбиною або стрем`яночним хомутом. Найбільш проста і дешева конструкція. Фіксує телескопічне з'єднання труб - труба в трубі. Зовнішня труба повинна мати розрізи. Широко застосовується при виробництві щогл, антен і збірних секцій, рекламних конструкцій. Переваги - не вимагає роз'єднання труб при установці. Недоліки - не забезпечує високої герметічності.
     - з розрізною скобою. Нероз'ємний хомут. Фіксує телескопічне з'єднання труб - в нахлист. Зовнішня труба повинна мати розрізи. Переваги - забезпечує більш високу герметизацію, ніж з U-подібною різьбовою шпилькою, особливо при перепадах температури і постійній вібрації. Недоліки - для установки вимагає роз'єднання труб.
     - з двома скобами і внутрішнім опорним кільцем. Використовується для раструбного з'єднання труб - встик. Переваги - компенсує перекоси деталей, що з'єднуються і виключає їх пригорання завдяки двосторонньій конусності зовнішньої поверхні опорного кільця. Недоліки - для встановлення вимагає роз'єднання труб.
     
     ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ встановлення хомутів виправдані, оскільки встановлення або демонтаж їх підручними засобами часто може бути травматичним
     - кліщі для вушних хомутів фронтальні
     - кліщі для пружинних хомутів
     - щипці для пружинних хомутів
     - щипці для шрусових хомутів
     - викрутки для черв'ячних хомутів - виконані у вигляді торцевого ключа з гнучким підведенням. Завдяки використанню такого інструменту не ушкоджуються головки гвинтів в зоні прорізів, чого не скажеш про використання звичайних викруток.
     
     ТИПИ МЕТАЛІВ, що використовуються в хомутах:
     - W1 - алюмінієвий або оцинкований хомут. Використовують в автосервісах.
     - W2 (AISI430, 12Х17) - найбільш поширена нержавіюча сталь, добре намагнічується, болти з оцинкованої сталі. Використовують в автосервісах.
     - W3 (AISI430, 12Х17) - аналог хомутів W2, але у нього болти повністю зі сталі по AISI430. Використовують в автомобілебудуванні.
     - W4 (А2, AISI304, 8Х18Н10) - важконамагнічувана нержавіюча сталь. Використовують в автомобілебудуванні і харчовій промисловості.
     - W5 (А4, AISI316, 10Х17Н13М2Т) - антимагнітна нержавіюча сталь. Використовують в агресивних середовищах і при наявності блукаючих струмів.
     
     КОРИСНІ ПОРАДИ
     - при виборі хомута звертайте увагу на його краї. Бажано, щоб вони не були гострими і не мали задирок, так як такі хомути дуже пошкоджують шланги
     - на якісних універсальних хомутах вказують товарний знак виробника і діаметр або діапазон розмірів для яких виготовлений хомут
     - уточніть величину зусилля затягування, рекомендовану виробником (іноді вона наноситься на хомут). Не намагайтеся затягнути хомут якомога сильніше, це може пошкодити хомут і з'єднувані деталі. Нові якісні хомути немає необхідності затискати з таким зусиллям, як старі або неякісні, їм достатньо мінімального зусилля затяжки для фіксації патрубка і забезпечення герметичності. У старих хомутах застосовувався дуже пружний метал стрічки, погано були оброблені кромки, неякісно зроблені просічки, що в результаті викликало великі втрати на тертя. Напруга, яка виникає в шлангу при перетягуванні, призводить до його старіння і надалі провокує появу тріщин.
    Завершена