У наших статтях ми неодноразово торкалися теми автомобільних моторних масел і в перспективі ця тема буде мати розвиток, але, крім автомобільних масел, існують і мотомасла, які не менш актуальні, ніж автомобільні. Мотомасла застосовуються не тільки в скутерах, мопедах і мотоциклах, а й в садовій техніці, бензопилах, газонокосарках, а также водному транспорті. Такі масла бувають двотактними і четирьохтактними.
У чотиритактному двигуні відбувається кілька етапів роботи поршня:
Пуск.
Стиснення.
Хід поршня.
Випуск відпрацьованих газів
У двотактних двигунах весь описаний процес відбувається за один оборот коленвала.
Двотактне масло додається безпосередньо в паливо з урахуванням пропорцій зазначених на упаковці, чотиритактне масло заливається в окрему систему змащення, як на автомобілі. Принцип застосування чотиритактних мотомасел нічим не відрізняється від звичайних автомобільних і тому на каністрах з таким маслом можна побачити ті ж допуски по API, що і на автомобільному маслі, наприклад, SN або SL. Для двотактних масел була розроблена своя система допусків за тим же API.
ТА- можна назвати в початковому допуску, ці масла застосовуються для малопотужних моторів об'ємом до 50 кубічних сантиметрів.
ТВ- це наступний клас такі масла застосовуються для моторів від 50 до 200 кубиків.
TC- застосовують для більш потужних моторів від 200 до 500 кубиків, також ці масла можна застосовувати для підвісних човнових моторів, і іноді в описі можна зустріти інформацію, що ТЗ є бездимним маслом.
По суті клас TC є універсальним і задовольняє допускам TA / TB.
Для човнових моторів з водяним охолодженням застосовується масло з допуском TD, цей допуск був розроблений відповідно до допуска національної асоціації суднобудівників США TC-W3, на сьогоднішній день допуски TD і TC-W3 є взаємозамінними.
Тепер про те, що буде якщо двотактне масло заливати в чотиритактний двигун і навпаки. Тут потрібно розуміти, що двотактне масло розробляють так, щоб воно згорало разом з паливом, а, відповідно, його термін експлуатації або ресурс невисокий. Якщо залити 2Т масло в чотиритактний двигун то:
по-перше, при високих температурах це масло буде сильніше йти на угар і випаровуватися;
по-друге, не забезпечує довготривалий захист двигуна.
Чотиритактне масло навпаки має більш високі експлуатаційні властивості і більш міцну масляну плівку, але при його згорянні утворюється зола, яка так абразив діє на деталі поршневої групи, через що останні дуже швидко зношується і виходить з ладу.
Тому двотактні і чотиритактні масла зовсім не взаємозамінні. Крім усього вищесказаного, при виборі мотомасла, як в іншому, при виборі автомобільного масла потрібно звертати увагу на тип базового масла. Найкращі експлуатаційні властивості, звичайно ж, мають синтетичні масла, їм поступаються суміші синтетики з мінералкою (напівсинтетика), найгірші характеристики і захисні властивості мають мінеральні масла.