Не поспішайте перегортати далі. Згадайте, який домкрат лежить в багажнику вашого автомобіля. Можливо, спілкування з цим предметом видається вкрай рідко, але, погодьтеся, що це справа не з приємних. Все пояснюється просто: ваш домкрат - OEM комлект машини, не більше того. Його основна властивість - відповідність своєму призначенню при мінімальній ціні. Все так і є. Чого ж ви хотіли?
І коли приходить час міняти зимові колеса на літні - виникає дилема: перший варіант, завантаження коліс в багажник і салон, потім - черга в шиномонтажі заради елементарної операції, доступною будь-якому нормальному чоловіку - леді, що сидять за кермом, повинні мене вибачити, адже розмова з прекрасною статью, про жвавість домкрата поки ще недостатньо чемний. Другий варіант: серія утомливих рухів тіла, практично несумісних з іміджем розвинутого автовласника двадцять першого століття.
А тепер, до відома непрофесіоналів: вартість компактного гаражного домкрата, наприклад, з електроприводом, цілком порівнянна з витратами на ті ж послуги шиномонтажу, отриманими за рік. Професіонали вже давно знають про це, щосили використовуючи підкатні домкрати, домкрати з пневмоприводом, подушки і масу інших корисних пристосувань, для підйому важких предметів.
Наявність в гаражному наборі сучасного домкрата, так само правильно, як застосування електронасоса для підкачки шин - щось давно не бачити, щоб хто-небудь в наш час робив це вручну (вножну).
Втім і ручна праця може бути полегшена в рази: якісний гідравлічний домкрат, на відміну від механічного важільного, має ідеальну геометрію для підняття важких предметів, а необхідну для роботи з ним м'язове зусилля постійне і мінімальне, на відміну від вашого штатного важільного примірника. Причому, саме в гаражному варіанті варто звернути увагу, якщо не на моделі з електродвигуном, то хоча б крайній мірі, на гідравлічні. Якщо телескопічний гідравлічний домкрат в числі своїх переваг ще і займає в гаражі мінімум місця, то його підкатний побратим хороший тим, що робота з ним справді максимально комфортна - і все це при доступній вартості.
Ще одна конфігурація домкрата - рейкова, серед своїх корисних властивостей демонструє велику протяжність підйому, що особливо корисно в польових умовах, зокрема, в ситуаціях, в яких найбільш часто виявляються позашляховики. До речі, рейковий домкрат, в таких випадках, здатний в чомусь зрівнятися з лебідками, про які - трохи нижче.
Дійсно, а як же лебідки? - запитає просунутий автовласник двадцять першого століття, і буде по-своєму правий, оскільки такелажні роботи йому здебільшого, невластиві. Але, це - як сказати. Люди, які люблять іноді зробити що-небудь своїми руками на власній дачі, оцінять моделі з ручним приводом, гуманні за ціною, оптимальні в даній конфігурації, оскільки використовуються вони не так часто.
Що ж стосується автолюбителів, то сама продвинутіша їх частина - власники справжніх позашляховиків - без лебідки, як без рук. Цей пристрій дозволяє витягнути і себе, коханого, і товариша з будь-якої позашляхової колотнечі. Справжній джип, оснащений правильної лебідкою (а іноді і двома) претендує на титул повного першо прохідця, тобто, автомобіля, якому, в принципі, абсолютно будь-яке бездоріжжя нідочого. По суті, всі зовнішні ознаки справжнього позашляховика без лебідки в комплекті втрачають сенс.
Вибір лебідки не такий простий - варто порадитися з більш досвідченими товаришами. Втім, кілька правил слід привести:
Тягове зусилля лебідки повинно, як мінімум, в півтора рази перевищувати споряджену вагу автомобіля. При недостатньому тяговому зусиллі, можливо, доведеться застосовувати блок - в найпростішому випадку, зусилля зростає вдвічі і в стільки ж падає швидкість - це потрібно враховувати.Самі лебідки бувають електричні, механічні та гідравлічні.
Електричні лебідки - компактні, зручні, але слід пам'ятати, що вони досить швидко розряджають акумулятор і можуть не дуже добре переносити вологу.
Механічні лебідки приводяться в рух двигуном автомобіля через вал відбору потужності роздавальної коробки. Тому існує обмеження: не працює двигун - не працює лебідка. Крім того, згаданий вал відбору потужності у відповідній конфігурації, навіть у серйозних позашляховиків, зустрічається не так часто.
У гідравлічних лебідках барабан працює від насоса гідропідсилювача керма. Він, на жаль, не завжди витримує таке навантаження і повертати рульове колесо під час роботи лебідки не слід.У будь-якому випадку, лебідку слід кріпити безпосередньо до рами позашляховика, кріплення до елементів кузова - неприпустимо.
Найбільш поширені електричні лебідки для джипів - вони відрізняються величезною потужністю при мінімальних розмірах і масі, приголомшливою живучістю, винятковим функціональним зручністю. Багато з них, для надійності, оснащуються двома системами управління - дротовий, з довжиною кабелю пульта ДУ в середньому, до чотирьох метрів, і бездротової, з передачею сигналів управління по радіоканалу. Як правило, лебідки для позашляховиків, оснащуються автоматичним гальмом. Всі ці додаткові функції і властивості роблять застосування лебідок, для джипів зручним і головне, безпечним.
Для лебідок позашляховиків існує чимало аксесуарів, таких, як подовжувачі, наприклад, з троса, або високоміцної і легкої синтетичної такелажної стрічки, блоки, додаткові такелажні пристрої - гаки, карабіни і так далі.
Що ж стосується моделей «гаражного» застосування, то якісно підібрана лебідка в руках справжнього майстра здатна на чудеса - від «висмикування» двигуна для його ремонту поза автомобілем, до найскладніших операцій по виправленню геометрії кузовів, що побували в аварії. Природно, професійний автосервіс не може обійтися без такого пристосування, як промислова лебідка - тут до цих пристроїв пред'являються особливі вимоги.
Підняти і витягнути - завдання цілком здійсненні. При правильному виборі пристосувань - все це по-справжньому елементарно.