Як говорить одне відоме прислів'я, сани потрібно готувати з літа! А ще з літа було б непогано приготувати і зимову гуму, по-перше, дешевше, а по-друге, осінь може прийти раптово. При чому тут осінь? - запитаєте ви, якщо мова йде про зимову гуму. Справа в тому, що всупереч поширеній серед початківців автомобілістів думку, зимову гуму починають використовувати вже восени, а точніше, коли середньодобова температура перестає підніматися вище +5 градусів за Цельсієм. Погодьтеся, що подібні погодні зміни можна зустріти і в вересні. Тому чекати першого снігу буде вкрай неправильно, зимову гуму потрібно перевзути до настання морозів. До речі, ті автовласники, які чекають першого снігу, нерідко потрапляють в курйозні та навіть небезпечні ситуації. Наприклад, можна вранці виїхати на роботу або у справах по сухому асфальту, а вже ввечері повертатися по свіжо укатаному снігу, на якому навіть сама технологічна літня гума поводиться як ковзани.
Але не тільки снігу потрібно боятися водієві на літній гумі, так як при низьких температурах літня гума стає твердою і жорсткою, або, як кажуть в народі, гума "дубіє". Задубіла гума втрачає свої зчіпні властивості, через що керувати автомобілем стає в рази важче, а також збільшується гальмівний шлях. Тому ми вирішили перевірити, наскільки відрізняється гальмівний шлях на літній і зимовій гумі.
Власне, експеримент
У день експерименту на вулиці переважала волога погода без відчутних опадів, але асфальт при цьому був злегка вологим, стовпчик термометра тримався на позначці + 3- + 4 градуси за Цельсієм. Атмосферний тиск, а також напрямок і сила вітру нас не хвилювали. Для виміру гальмівного шляху на недобудованій, порожній ділянці дороги ми накреслили імпровізовану стоп лінію, по досягненню якої автомобіль встиг розвинути швидкість 60 км/год, потім пілот натиснув педаль гальма в підлогу (до спрацьовування системи ABS), і після повної зупинки автомобіля пішов замір гальмівного шляхи: від стоп-лінії до початку бампера. Для літньої гуми гальмівний шлях склав 22,1 метра. Особисто мені завжди здавалося, що при швидкості 60 км / год гальмівний шлях складає максимум метрів п'ять, але ні, насправді все набагато серйозніше, та й швидкість 60 км/год після виміру гальмівного шляху перестала здаватися дитячої.
Після гальмівного фіаско літньої гуми в той же день на той же автомобіль ми встановили нову зимову гуму. До речі, виявилося, що для того, щоб перевзути автомобіль в жовтні, потрібно або записатися на шиномонтаж хоча б за день, або, як у нашому випадку, мати знайомого майстра шинної справи. Такий ажіотаж на перевзувку приємно здивував, так як це означає, що принаймні в нашому місті більшість водіїв досить відповідально ставляться до питання заміни літньої гуми на зимову.
Ну що ж, наш тестовий автомобіль вже на зимовій гумі перейшов до другої частини експерименту. Все відбувалося аналогічно першому заміру: розгін, гальмування і замір. На цей раз гальмівний шлях склав 13,8 метра. Що на 8,4 метра менше, ніж у випадку з літньою гумою.
Звичайно, подібний експеримент не зовсім ідеальний, гальмівний шлях багато в чому залежить від марки і моделі авто, марки і моделі шин, стану дорожнього покриття і т.д. і т.п. Але, тим не менш, незаперечним залишається той факт, що на зимовій гумі гальмівний шлях істотно менше, ніж на літній. І різниця гальмівного шляху навіть в кілька метрів може коштувати комусь життя, тому не випробовуйте долю і перевзувайтеся вчасно.