Багажник на дах автомобіля, останнім часом, став одним з найбільш затребуваних автомобільних аксесуарів. Таке нехитре пристосування відкриває перед автовласником нові можливості, для приємного проведення часу. Так, за допомогою кріплень на дах, можна без особливих зусиль перевозити речі, необхідні для організації дозвілля за межею міста, наприклад, це може бути велосипед, лижі, байдарка, або місткий вантажний бокс в якому спокійно помістяться намет, спальні мішки та інші корисності. Але, перш ніж встановити на дах, будь-якой з вищезазначених аксесуарів, потрібна основа, до якої можна кріпити той же вантажний бокс, або велокріплення. Така основа, якраз і називається багажником і складається вона з упорів і поперечних труб. Упори - це кріпильні елементи, які безпосередньо кріпляться до кузова автомобіля, а поперечки вже встановлюються на упори.
Нерідко у покупців виникає питання, а яку саме навантаження здатний витримати той чи інший багажник? Не дивлячись на те, що всі багажники мають різну вартість від 300 грн до 8000 грн, всі вони витримують близько 70 кг, але це пов'язано не з запасом міцності багажника, а з запасом міцності даху автомобіля, а також велика вага може вплинути на зміщення центру тяжкості, що позначиться на керованості автомобіля. Хтось може заперечити, що дах автомобіля здатна витримати набагато більше ніж 70 кг, так воно і є, але тільки в разі статичного навантаження. А в разі екстреного гальмування на швидкості 60 км, 100 кг вантажу ,на даху, спокійно перетворюються в 3 тонни динамічного навантаження і з такою вагою кузову впорається набагато складніше. До речі, подібні перевантаження відчувають і упори багажника, які повинні забезпечити надійне з'єднання з кузовом навіть при аварійних, або в екстрених ситуаціях.
Тому, при виборі багажника особливу увагу потрібно приділити упорам і способу їх фіксації на даху.
Способи фіксації багажників на даху автомобіля
Існує чотири основних типи упорів. Це:
упори для автомобілів у яких дах має водостік (найчастіше радянський, автопром);
упори для машин з рейлінгами;
упори під штатні кріплення;
упори на гладкий дах.
Саме упор на гладкий дах вважається найпоширенішим, так як у більшості автомобілів, дах має саме таку конфігурацію. З одного боку все просто: якщо у нас машина з гладким дахом, це означаэ, що досить прийти в магазин і купити універсальний багажник, під гладкий дах і справа в капелюсі. Але не тут то було. Якщо водостоки, рейлінги і штатні кріплення мають приблизно однакову конфігурацію, то "гладкий дах", в різних машинах, може виглядати по різному. Одна з проблем криється в тому, що раз дах гладкий, то упору нема за що на ній зачепиться, тому упори, для гладких дахів, чіпляються за дверний отвір спеціальної "лапкою". Залежно від марки і моделі машини, конфігурація отвору може бути різною, і фіксує лапка, яка підходить для одних автомобілів, не зможе забезпечити надійне захоплення на інших. Підтвердженням цих слів є багажник Amos TRAMP AM-5. Незважаючи на те, що дана модель призначена, для гладкого даху, до неї додається список з переліком сумісних автомобілів. Заради експерименту, ми спробували встановити такий багажник на машину, яка не вказано в переліку. Хоч TRAMP AM-5 і укомплектований двома захватними "лапками", надійно зафіксувати упори на даху у нас не вийшло. При щільною затягуванні, багажник перекошувало то на одну, то на іншу сторону і добится надійної фіксації було нереально. Також, варто відзначити, що для фіксації даної моделі, необхідно відразу три гайкові ключі, що значно ускладнює встановлення.
Зазнавши перше фіаско, ми взяли ще один багажник цього ж виробника Amos Dromader D-5, який точно призначений, для нашого авто і процес втановлення пішов набагато швидше, всі деталі точно підходили на свої місця і при затягуванні не було ніяких перекосів, так що надійна фіксація була нам гарантована. Правда і на цей раз не обійшлося без гучних ключів.
Після примірки двох багажників, від одного виробника, ми зробили висновок, що при покупці такого виробу, завжди варто уточнювати, чи є рекомендований виробником список автомобілів. В іншому випадку ненадійно закріплений на даху багаж, замість приємного відпочинку може принести масу серйозних проблем.
Дві попередні моделі продаються відразу з укомплектованими поперечинами і упорами, а ось багажники шведської фірми THULE надходять у продаж, так би мовити, в різнобій. Покупцеві самостійно доведеться підібрати поперечки, упори і монтажний комплект, для упорів. Особливу увагу хотілося б звернути на упор і монтажний комплект. Справа в тому, що THULE випускає буквально кілька універсальних упорів, які можуть бути встановлені на автомобілі з різною конфігурацією даху. Припустимо, сьогодні у вас машина з гладкий дахом і ви купили комплект з універсальних поперечок, універсальних упорів і спеціального монтажного комплекту, для гладкого даху, а завтра ви змінили автомобіль, на такий, у якого в даху є спеціальні елементи кріплення, для багажника, все що потрібно буде зробити, для переустановлення багажника зі старої машини на нову - це купити новий монтажний комплект, не купуючи нові поперечки і нові упори. Єдина складність, яка чекає вас в цій справі, так це те, що потрібно з'ясувати, які саме поперечки, упори і монтажний кит потрібні саме для вашої машини. Зробити це можна, скориставшись підбором на офіційному каналі компанії. Якщо всі елементи будуть підібрані правильно, то встановлення багажника не відніме багато вашого часу, власне кажучи, в нашому випадку ми впоралися за 10 хвилин і допомога додаткового інструменту була зайвою.
Тому, якщо ви зацікавлені в покупці багажника, не поспішайте спокуситись на доступніші універсальні комплекти, обов'язково уточніть, чи є до вибраного багажнику, рекомендації, щодо марки і моделі авто.